Hoe bepaalt Google de zoekresultaten?

Google is super belangrijk in het dagelijks leven, daar kan niemand meer omheen. Zoekmachine optimalisatie is een vakgebied dat enorm groeit en de prognose is dat het de komende jaren alleen maar verder door zal groeien. Als je online bezoekers wil kan je dus niet om zoekmachine optimalisatie voor Google heen. Veel mensen weten ongeveer wat het idee achter zoekmachine optimalisatie is maar hebben eigenlijk geen idee hoe Google de resultaten bepaalt. Daarom geven wij daar hier onder een korte uitleg van.

 

Relevantie

Een van, als niet de belangrijkste, factoren voor het behalen van hoge Google posities is de relevantie aan de zoekterm. Google laat per zoekterm een algoritme los op elke sites die ze kennen. Dit algoritme selecteert dan, op basis van een aantal (een heel groot aantal) factoren welke websites het beste passen bij een zoekterm. Passen bij een zoekterm heet relevantie. Google zal nooit een autobanden webshop laten zien wanneer iemand zoekt naar schoenenmaker, want Google snapt dat de zoeker daar niet naar op zoek is.

 

Autoriteit

Waar relevantie nodig is om überhaupt in de Google resultaten te komen, is autoriteit nodig om hoog in de resultaten te komen. Autoriteit is als het ware de geloofwaardigheid van een website op een bepaald onderwerp. Neem bijvoorbeeld de zoekterm ‘bankrekening openen’ als voorbeeld. De grotere banken van Nederland hebben uiteraard het meeste geloofwaardigheid op deze zoektermen. Zij zijn op internet als het ware verbonden met de term bankrekening en zullen dus als eerste weergeven worden wanneer iemand die zoekterm gebruikt.

 

Vragen beantwoorden is het doel

Men moet, bij het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie, niet vergeten dat het uiteindelijke doel van de zoekmachine is om vragen van bezoekers zo goed mogelijk te beantwoorden. Ofwel, Google wil dat bezoekers, wat zij ook intikken, vinden waar ze naar op zoek zijn. Het begrip hiervan maakt het verschil tussen goed en slecht uitgevoerde zoekmachine optimalisatie. zoekmachine optimalisatie is dus eigenlijk het spelen met factoren op de eigen site met als doel de website zo begrijpelijk en relevant als mogelijk te maken.

 

https://www.samonlinemarketing.nl/