Pop is wereldwijd nog steeds het meest geliefde muziekgenre. Voor hoelang is dit nog? Hiphop is namelijk een inhaalslag aan het maken. Lokale genres als Schläger en samba zijn nog lang niet met uitsterven bedreigd. Het blijkt integendeel dat planeet aarde het lekkerst gaat op deze muziekgenres.
Onderzoek Het IFPI (International Federation of Phonographic Industries) heeft recent onderzoek gedaan naar de meest populaire muziekgenres op de wereld. Er is toen naar de huidige muzieksmaak gevraagd van 19.000 muziek luisteraars tussen de 16 en 64 in de achttien landen met de grootste muziekmarkten.
Op plaats één staat pop. 64% van de respondenten luistert het meest naar dit genre. Op plek nummer twee staat rock. Op plek nummer drie staat dance/electronic als geliefde genre. Op de vierde plaats staat de categorie soundtracks, terwijl hiphop volgt op plaats 5. De nadruk ligt hierbij op rap en trap. Hoewel hiphopcultuur overal ter wereld groeit, staat het muziekgenre op nummer vijf met een aandeel van 26%. Dit populaire genre kan je op internetradio luisteren.
Wat doet België? In Vlaanderen wordt er ook veel muziek geluisterd. Radio 2 is nog steeds het grootste radiostation van Vlaanderen en nostalgische muziek heeft zich snel ontwikkeld onder de 35-54-jarige doelgroep. Radio 2 is nog steeds het grootste radiostation van Vlaanderen, met een marktaandeel van 30,5%. Qmusic eindigde op de tweede plaats met een marktaandeel van 12,4%, maar daalde licht. Studio Brussel is het meest beluisterde radiostation op het werk. De zender staat op de derde plaats, met een stabiel marktaandeel van 10,6% en dagelijks minder dan 600.000 luisteraars. Er kan hier dan ook over radio luisteren via internet gesproken worden.
De openbare omroep sprak in een persbericht over een sterk najaar. Wekelijks luistert 91% van de Vlaamssprekende bevolking naar de radio en 70% van de VRT-zenders. De VRT-uitzending heeft dagelijks bijna 3 miljoen luisteraars en het marktaandeel is gestegen tot 61,6%. In de schaduw van Radio 2 en de Brusselse studio klom Radio 1 tot 8,1% van de markt dankzij een langere luistertijd (151 minuten per dag). Aan de andere kant liep het klassieke radiostation Klara (Klara) licht terug, met 150.000 luisteraars per dag en een marktaandeel van net geen 2%. |
http://economy.nl |